Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

12 Penawar Makanan Untuk Sakit Jantung

Jantung yang sihat akan mengembang dan menguncup sebanyak 72 kali seminit bersamaan 100,000 kali sehari atau hampir 40 juta kali setahun. Tugas jantung adalah menghuraikan sehingga setengah daripada makanan yang kita makan kepada tenaga untuk mengekalkan bahagian-bahagian tubuh dalam keadaan cergas.

Jantung mengepam darah dari vena ke dalam arteri yang mana menggalakkan pengaliran oksigen untuk menyuburkan keseluruhan tubuh daripada hujung rambut hingga hujung kaki dan melaraskan suhu yang menonjolkan reaksi emosi. Antara contoh, bila berdebar atau takut, jantung akan mengepam lebih laju daripada biasa.

Tahu tak, lebih 4000 gelen darah dipam melalui jantung setiap hari dan bertindak sebagai penghantar nutrien yang diperlukan ke setiap bahagian tubuh. Maka, tekanan jantung sebenarnya dipengaruhi oleh kesihatan jantung kita. Oleh itu, jantung kita memerlukan makanan penawar untuk mengekalkan fungsi jantung yang lancar.


12 Makanan Yang Memelihara Jantung Anda



Sebenar, Semulajadi, Penyakit, Heart, Koronari, Coronary, Sayur-sayuran, buah-buahan,Kardiovaskular, Cardiovascular,


1. Vitamin E

Tahu tak, Vitamin E digelar sebagai "pemberi sembilan nyawa" kerana, vita E boleh menentang risiko peyakit jantung dan melindungi kesihatan jantung anda. Vitamin E berfungsi:
  1. Melancarkan aliran darah
  2. Menyediakan oksigen yang mencukupi supaya darah dapat melalui arteri koronari dan menghalang kehadiran anoksia (kekurangan oksigen) yang menyebabkan sakit jantung.
  3. Menghasilkan reaksi metabolik yang menghalang dan mencairkan tisu parut jantung yang tidak sihat dan seterusnya menguatkan dan menyihatkan jantung
  4. Mengembangkan salur darah daripada tersekat supaya jantung boleh menerima aliran darah. Vitamin E menghalang pembekuan dan pengerasan arteri yang mengancam kesihatan jantung. Vitamin E juga membawa nutrien dan oksigen terus ke jantung dan memberikan tambahan usia dan meningkatkan keremajaan.
Sumber semulajadi vitamin E boleh diperolehi daripada avocado, tuna, minyak bunga matahari dan muesli (sejenis bijirin)

2. Asid Lemak Omega

Pengambilan minyak ikan yang cukup setiap hari, menurunkan lemak dalam darah yang dikenali sebagai trigliserida sebanyak 29% . Minyak omega juga merendahkan paras kolestrol sebanyak 12% iaitu 32% menurunkan kolestrol jahat (LDL) dan meningkatkan kolestrol baik (HDL) sebanyak 10%. Kepentingan omega 3 juga mengurangkan kesan inflamasi pada jantung.

Bagi yang tidak lalu mengambil minyak ikan anda boleh menggantinkannya dengan flax seeds yang mana juga bagus untuk menjaga kesihatan jantung kerana flax seeds juga turut mengadungi omega 3 berbading minyak sayuran lain yang hanya mengandungi omega 6.

3. Vitamin A dan C

Kandungan antioksidan dalam vitamin A dan vitamin C menghalang mendapan lemak daripada melekat pada dinding arteri dan memperbaiki kerosakan lapisan arteri yang disebakan oleh radikal bebas. 

Anda boleh dapatkan sumber vitamin A terbaik daripada minyak ikan dan kuning telur. Vitamin C pula kaya dalam buah-buahan bersitrus seperti kiwi, jambu batu, strawberi, cili merah, dan kacang pea.

4. Selenium

Ramai antara kita yang kekurangan mineral selenium dalam tubuh. Selenium bekerjasama dengan Vitamin E untuk memperbaiki kerosakan jantung akibat radikal bebas. Mineral selenium terkandung dalam kacang merah, roti gandum penuh, sardin 

5. Allicin

Yayasan Jantung Bristish menyatakan allicin yang paling mudah dan banyak ditemui dalam bawang putih membantu menghalang darah beku daripada terjadi dalam arteri koronari. Khasiat bawang putih juga dikenali bertindak mencairkan darah. Bawang merah dan leeks juga mengandungi allicin tetapi dalam kuantiti yang sedikit.

6. Asid Folik

Asid folik membantu menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan tekanan darah tinggi dengan kerjasama homocysteine iaitu salah satu  jenis asid amino. Asid folik banyak ditemui dalam sayuran berdaun hijau, cendawan, kekacang, buah-buahan seperti tembikai dan sayuran yang berakar

7. Vitamin B6

Vitamin B6 sangat penting untuk menurunkan risiko kerosakan homocysteine. Vitamin B6 boleh didapati daripada sumber ikan, kekacang, ayam dan kentang. Pengambilan B Complex setiap hari mengandungi 8 jenis vitamin B termasuk asid folik dan vitamin B6 dapat memastikan tubuh anda berfungsi dengan lancar.

8. Flavonoids

Kepentingan fungsi flavonoids adalah sebagai penghalang tindakan platelets darah daripada membeku. Flavonoids juga adalah antioksidan yang membantu menyerap dan bertindak sebagai vitamin C. Sumber flavonoid banyak ditemui pada buah-buahan dan sayur-sayuran terutamanya epal dan bawang merah.

1 biji  Sustained Release Vita-C Plus juga mengandungi flavonoids yang mencukupi untuk keperluan harian

9. Phytoestrogens

Phytoestrogen mengurangkan lebihan cholestrol dalam tubuh dan kaya dengan vitamin dan minerals. Kebiasaannya phytoestrogen banyak ditemui dalam kacang soya, tembikai, bawang dan bang putih, brokoli juga ditemui dalam teh.

10. Lycopene

Adalah unsur dalam carotene yang berguna dalam menurunkan risiko penyakit jantung koronari. Lycopene menyerap lemak dan penyerapannya adalah berganda apabila dimakan bersama minyak.

Kandungan Lycopene sabanyak dalam tomato mentah dan juga produk-produk berasaskan tomato

11. Beta-Carotene

Sejenis lagi sebatian karotene yang menjadikan warna buat sangat menarik. Beta-carotene menghalang pembentukan toksin dalam arteri dan juga memberi banyak manfaat kesihatan yang lain.

Sumber beta-carotene boleh ditemui dalam bayam merah, tomato, kobis ungu, kacang pea, lobak merah dan keledek


12. Asid lemak Tak Tepu

Asid lemak tak tepu berpotensi merendahkan paras kolestrol jahat (LDL) dan menstabilkan paras kolestrol baik dalam darah (HDL).

Asid lemak tak tepu boleh ditemui dalam rapeseed, walnut dan minyak kacang tanah serta avocado. Minyak zaitun organik adalah sumber terbaik bagi asdi lemak tak tepu ini dan estra virgin olive oil turut mengandungi antioksidan.


Ini adalah Set Kesihatan Jantung Optimum yang terdiri daripada Phytocol-ST, Omega Guard, CoQHealth dan Vivix yang memulihara dan memulihara kesihatan jantung agar sentiasa lancar, cergas dan muda remaja



Heart, Disease, Coronary, Cardiovascular, koronari, jantung, sakit, lemah, darah,tinggi


Phytocol-ST menyerap kolestrol jahat tang dah bermastautin dalam darah dan menghalang mendapan lemak yang baru dalam salur darah. 

Minyak Omega 3 dalam Omega Guard membantu menurunkan paras kolestrol LDL dan meningkatkan paras kolestrol HDL.  Juga memelihara kesihatan jantung dan meningkatkan metabolisma tubuh untuk pembakaran lemak dengan lebih efisien.

1 tablet CoQHealth yang turut mengandungi 10mg vitamin E dan 28mg Coenzyme Q10 membantu memberi tenaga dan menguatkan otot jantung untuk mengepam darah dengan lancar dan stabil.

Selain itu CoQHealth menggalakkan dan melindungi kesihatan arteri dengan pengoksidaan kolestrol LDL. Dengan mengambil supplement CoQHealth setiap hari membantu menambah dan mengekalkan paras coenzyme Q10 dalam darah.

Vivix pula adalah kegemaran semua orang yang mana meningkatkan kesihatan selular. Vivix juga kaya dengan antioksidan dan flavonoids yang melindungi sel-sel termasuk sel darah dari penuaan dan kerosakan sel. 

Sekarang dah tak sukar nak dapatkan sumber-sumber makanan untuk kesihatan jantung yang saya nyatakan sebelum ini. Namun begitu masalahnya pada hari ini sumber non-gmo agak terhad jenisnya yang ada dijual di padasaran.

Kebanyakan sayur-sayuran dan buah-buahan hari ini kekurangan nutrien akibat daripada pelbagai punca dan juga mengandungi racun perosak.

Oleh itu penting kita mengambil makanan tambahan untuk memelihara dan menjaga kesihatan jantung kita.


Shaklee Independent Distributor: 882854
Atiqah Aziz
Whatsapp: 0125770682
email: atiqahaziz84@gmail.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry