Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Petua Hilangkan Sakit Tekak Dan Batuk Yang Lambat Sembuh

Batuk adalah cara tubuh kita membuang bahan yang berjangkit. Batuk sesekali tidak perlu dirisaukan terutamanya apabila tekak berasa gatal. Tetapi jika kita atau ada ahli keluarga yang batuk berterusan, mungkin merupakan satu masalah yang serius dan memerlukan pemeriksaan doktor secepat mungkin.

Batuk boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti:-

1. Gangguan pada farinks (kawasan di belakang tekak), boleh dikesan melalui susah nak keluarkan suara akibat sakit tekak.

2. Makan makanan yang berempah, pedas dan beralkohol

3. Keadaan persekitaran yang berhabuk, ada aktiviti merokok, pencemaran industri dan alam sekitar seperti asap pembakaran dan juga jerebu.


Kebanyakkan batuk dimulai dengan selesema terlebih dahulu. Jadi petua paling penting untuk melegakan batuk adalah dengan menyembuhkan demam selesema terlebih dahulu. 

Biasanya batuk yang teruk akan mengganggu ketika kita hendak menelan makanan kerana mukus atau kahak banyak berkumpul di rongga hidung dan juga saluran pernafasan.



Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Tips, Kurangkan


Petua Untuk Menghilangkan Batuk dan Sakit Tekak

1. Bakar limau nipis yang masak sehingga ia pecah sendiri. Ambil hanya satu camca teh jus limau ditambah dengan suku camca teh madu. Ulang kuantiti yang sama setiap selang masa 30 minit. Anda akan lega serta merta


Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Tips, Petua, Kerongkong, Kurangkan, Kerongkong, Sakit, Gatal, Tekak



2. Kumur beberapa kali sehari dengan campuran 0.5 liter air panas dengan 4 sudu cuka buah. Setelah sejuk (suhu bilik), gunakanlah untuk berkumur-kumur. Ulang beberapa kali. Biasanya dalam masa sehari batuk akan hilang


Hilangkan, Melegakan, Bayi, Petua, Cara, Sembuh, Anak, Kerongkon, Tips, Kurangkan


3. Minyak antiseptik dalam bawang putih bertindak sebagai antiseptik yang membantu anda menghapuskan jangkitan bakteria yang berada dalam tisu tekak.  Hanya kunyah dan telan satu bawang putih setiap hari. Untuk tutup bau yang kuat, anda boleh kunyah bersama dengan daun parsli.

Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Kerongkong, Tips, Petua, Kurangkan, Sakit, Gatal, Tekak

4. Campurkan barli yang telah dimasak dengan sedikit jus limau nipis dan air. Makan dengan menggunakan sudu. Gabungan campuran ini akan membantu menyahkan bakteria dan melegakan tekak yang terganggu. Ulang makan campuran barli ini setiap 30 minit.


Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Tips, Petua, Kerongkong, Kurangkan, Sakit, Gatal, Tekak


5.  Jika batuk anda agak teruk. Cuba cara ini. Campurkan sejumlah horseradish yang diparut dengan sedikit madu dan makan guna sudu. Ambil dua camca teh setiap tiga jam akan menyahkan toksid pada tekak, melegakan gangguan dan menyelesaikan masalah batuk kronik.

Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Tips, Petua, Kerongkong, Kurangkan, Sakit, Gatal, Tekak


6. Minum 3 cawan teh dill 3 cawan setiap hari. Caranya, satu sudu teh dill yang dicampur ke dalam secawan air panas serta diperisakan dengan sedikit perahan limau nipis dan juga madu. (boleh didapati dikedai menjual barangan kesihatan atau farmasi). Petua ini juga dapat meredakan batuk anda.

Hilangkan, Melegakan, Bayi, Cara, Sembuh, Anak, Tips, Petua, Kerongkong, Kurangkan, Sakit, Gatal, Tekak

Petua hilangkan batuk melalui makanan akan membantu membawa keluar mukus yang terbentuk dalam saluran pernafasan. 

Minum air yang banyak ketika sedang menghadapi masalah batuk sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Pengambilan air yang cukup dapat membantu mengekalkan mukus dalam keadaan tipis dan cair serta membantu proses batuk melakukan tugas melonggarkan paru-paru dan sistem pernafasan seterusnya melancarkan pengeluaran mukus dari tubuh.



Atiqah Aziz
SID: 882854
Whatsapps: 012-5770682
E-mel: 012-5770682

0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry