Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Cara Merawat Tonsil Anak Dengan Berkesan

Rabu lepas adik kena demam. Mulanya selama 2 hari demam biasa suhu tapi tak kebah-kebah. Dengan batuk tidak berkahak yang agak kerap Malam kedua, bawa adik pergi dapatkan pemeriksaan doktor. Rupanya adik menghidap tonsilitis.

Biasanya anak-anak saya demam yang sedikit dia akan tunjukkan ciri nak selesema tapi masa tu adik terus batuk kering tidak berkahak. Rasa perit sangat tengok dia batuk. Ibu-ibu mesti fahamkan.

Biasanya penyakit tonsil disebabkan jangkitan kuman. Paling cepat dalam 1 hari dah menunjukkan tanda-tanda radang tonsil seperti:


Cara Merawat Tonsil Pada Kanak-kanak, Cara Pulihkan Tonsil, Cara Atasi Tonsil Bengkak, Atasi Tonsil Bengkak, Petua Merawat Tonsil, Rawatan Tonsil Kanak-kanak,




  1. Sakit tekak, kesukaran menelan makanan - Malam pertama adik tak selera makan langsung.
  2. Demam naik melebihi 38 darjah celcius - Malam kedua suhu adik naik sehingga 40 darjah celcius
  3. Lenguh atau sakit badan - Adik meragam setiap masa, serba tak kena
  4. Tengah malam tak lena tidur - lagi kerap batuk tanpa kahak


Hasil siasatan menyeluruh didapati, perkara yang menyebabkan adik dapat sakit tonsil yang itu keradangan pada palatine tonsil iaitu salah satu tisu limfoid dalam rongga mulut adalah disebabkan mandi kolam. 

Ya, mandi kolam portable depan rumah. Abah, mengasuh hari tu, kolam tu lama tak guna, Kemungkinan besar abah tak basuh bersih-bersih sebab mungkin anak-anak dah tak sabar-sabar nak mandi kolam. 

Atau mungkin juga, dah nak kena nak buat macamana ye tak. Ada hikmah semuanya ni. Tengok saya dapat idea tulis 1 entry lagi dan disamping tu dapat bantu ibu bapa diluar sana yang tengah susah hati anak tak sihat disebabkan tisu tonsil yang membengkak

Kebiasaanya tonsil yang bengkak akan mengambil masa dalam seminggu dengan demam bergantung kepada kekuatan antibodi tubuh kanak-kanak.

Dan kanak-kanak bawah 5 tahun merupakan pesakit tonsil yang paling mudah dijangkiti sebenarnya. Dan tahap bengkak pada palatine tonsil adik pada tahap kedua atau ketiga menurut doktor.


Cara Merawat Tonsil Pada Kanak-kanak, Cara Pulihkan Tonsil, Cara Atasi Tonsil Bengkak, Atasi Tonsil Bengkak, Petua Merawat Tonsil, Rawatan Tonsil Kanak-kanak,


Setelah dua hari gunakan antibiotik dan tiada kesan perubahan. Adik masih batuk-batuk sampai tak tidur malam. Mak mana yang tak kesian kat anakkan. Jadi selepas lihat demam adik dah kebah hari ketiga (kami juga dapatkan air penawar dari ustaz).

Maka saya pun, mulakan pemberian Nutriferon dan Omega Guard untuk pesakit tonsil yang berumur setahun lebih seperti adik.

Hari pertama pemberian Nutriferon, adik tak naik demam dah dengan tambahan nampak kurang sedikit batuk dan juga batuk ditengah malam nampak kurang sedikit.

Hari kedua pemberian Set Sakit Tonsil Untuk Kanak-Kanak ni. Adik dah tak batuk malam-malam semasa tidur, dan siang hari sangat kurang batuk. 

Demam jugak langsung dah tiada,  selera makan juga nak meningkat. Dan muka adik dah tak merah semacam dan tengok orang macam takde perasaan lagi dah. Dia boleh tersenyum dan seronok bermain macam biasa.

Oh ya, selepas pemberian Nutriferon adik terus dapat selesema pada hari pertama pemberian nutriferon dan hari kedua warna mukus terus berwarna kuning menandakan antibodi tubuh telah menjalankan tugasnya dengan jayannya. 

Hasil tindak balas interferon dalam Nutriferon menggandakkan kekuatan antibodi tubuh untuk melawan penyakit. Biasanya sistem imun akan aktif dalam masa 3 hari selepas pemberian Nutriferon.

Syukur sangat Allah tunjukkan jalan alternatif percepatkan proses pemulihan masalah tonsilitis pada anak dengan supplement interferon yang 100% semulajadi.

Anak anda juga ada merupakan masalah tonsilitis?. Jangan ambil mudah, masalah radang tonsil yang paling teruk iaitu tahap 4 boleh menyebabkan Sleep Apnea ketika tidur iaitu berhenti bernafas ketika tidur. Dan ini sangat membahayakan nyawa anak kita.

Dapatkan nasihat konsultansi yang betul dari saya untuk pemberian supplement untuk percepatkan proses pemulihan tonsil mengikut umur kanak-kanak. Setiap umur adalah berbeza jenis supplement yang diperlukan dan juga sukatannya.




Atiqah Aziz
SID: 882854
Whatsapps: 012-5770682
E-mel: atiqahaziz84@gmail.com

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry