Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

BAGAIMANA KENALI TANDA-TANDA DIABETES DAN PENCEGAHANNYA

BAGAIMANA KENALI TANDA-TANDA DIABETES DAN PENCEGAHANNYA


Anda rasa anda sihat dan tidak mempunyai masalah diabetes. Tapi awas, kebanyakan diabetes melitus hadir tanpa kita sedari dari awal. Sebenarnya terdapat tanda-tanda awal diabetes sebelum kita disahkan menghidapi diabetes iaitu:

Tanda-Tanda Awal Diabetes:

1. Kerap berasa dahaga
2. Kerap membuang air kecil terutamanya ditengah malam
3. Mempunyai penglihatan yang kabur
4. Keletihan melampau tanpa sebab yang diketahui
5. Berat badan berlebihan
6. Kerap berasa lapar
7. Kerengsaan kulit

Selalunya pesakit diabetes kurang peka dengan mengaitkan tanda-tanda awal sebegini dengan penyakit diabetes. Kebanyakkan mereka menyedari mereka menghidapi penyakit diabetes melitus apabila mereka merujukkan masalah berikut kepada doktor.


Tanda-Tanda Diabetes:

TANDA-TANDA DIABETES1.  Menghadapi masalah jangkitan yang kerap 
     seperti:-
     - Kulit
     - Gusi
     - Jangkitan pundi kencing
2.  Penglihatan yang semakin kabur
3.  Luka lambat sembuh
5.  Parut luka berwarna kehitam-hitaman
4.  Rasa kebas di tangan atau kaki
5.  Tekanan darah tinggi mula hadir
6.  Air kencing mengandungi KETON (hasil sampingan kerosakan 
     otot dan lemak terjadi apabila kandungan insulin dalam badan tidak mencukupi)


Punca-Punca Diabetes Melitus

Kita harus mengambil berat tanda-tanda diabetes ini supaya kita boleh mengenalpasti masalah kesihatan yang berlaku bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi juga ahli-ahli keluarga yang lain. Diabetes melitus boleh dihidapi oleh kanak-kanak dan remaja juga walaupun penyumbang terbesar statistik negara daripada 1.2 juta orang penghidap diabetes melitus adalah golongan berusia 30-an dan ke atas.

Penyakit diabetes adalah satu keadaan di mana tubuh tidak menghasilkan jumlah hormon insulin yang cukup untuk menukarkan gula, kanji dan makanan lain menjadi tenaga seharian. Walaupun kita mengetahui tanda-tanda diabetes, namun punca diabetes masih lagi tidak diketahui oleh pakar dan saintis. Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan penyakit diabetes iaitu: 

1.  Tubuh tidak menghasilkan sebarang insulin. Pesakit perlu mengambil suntikan 
     insulin setiap hari.
2.  Tubuh tidak lagi menghasilkan paras insulin yang cukup ataupun tidak 
     menggunakan insulin dengan betul seperti biasa


TANDA-TANDA DIABETES

Tanda-Tanda Orang Yang Berisiko Mendapat Diabetes

 -  Adik beradik kepada pesakit diabetes
 -  Anak-anak kepada ibu bapa yang mempunyai masalah diabetes melitus
 -  Individu yang mempunyai masalah diabetes dalam sejarah keluarga
 -  Individu obesiti cenderung untuk mendapat diabetes
 -  Individu yang tindak bersenam
 -  Wanita yang melahirkan anak dengan berat, lebih 9 paun


Pencegahan Diabetes Melitus

Lakukan langkah-langkah pencegahan diabetes melitus untuk mendapatkan tahap kesihatan yang baik demi orang tersayang. Antara langkah-langkah sihat bagi pencegahan diabetes melitus:

1. PEMAKANAN SIHAT 
    Amalkan pemakanan seimbang dan sihat serta 
    mengikut keperluan umur

2. BERSENAM
    Kerapkan bersenam 3 kali seminggu dengan 
    20 minit bagi setiap sesi  dan bertambah 
    menyeronokkan bersenam bersama keluarga

3. PENJAGAAN KESIHATAN 
    Lakukan pemeriksaan doktor apabila 
    anda mengalami tanda-tanda diabetes

4. SUPPLEMENT
    Ambil supplement sebagai makanan tambahan selain makanan harian untuk 
    menyokong keperluan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh untuk berfungsi 
    dengan baik.

5. TIDUR & REHAT SECUKUPNYA
    Tidak mendapat rehat dan tidur yang secukupnya juga penyebab hadirnya 
    penyakit diabetes dalam tubuh.


Supplement Yang Boleh Diambil Oleh Pesakit Diabetes

Vitamin Asas Bagi Pesakit Diabetes

B-Complex 
Menukarkan gula kepada tenaga dan membebaskan tenaga
Vita-Lea
Mengandungi imbangan vitamin dan mineral yang lengkap
Sustaines Release Vita-C 500mg 
Mengukuhkan kapilari dan salur darah
Zinc Complex
Membantu tubuh menghasilkan insulin dan pemulihan luka dengan cepat


SET DIABETES SHAKLEE


Vitamin Tambahan Bagi Pesakit Diabetes


Alfalfa Complex
Membantu stabilkan gula dalam darah
Carotomax
Menghalang penglihatan kabur
GLA Complex

Vivix
Merendahkan kolestrol, tekanan darah, mengurangkan diabetes dan 
berat badan, anti-penuaan
Ostematrix (Kalsium & Magnesium)
Mengurangkan masalah diabetes dan osteoporosis



SET DIABETES SHAKLEE


Emak saya mengambil Set A optimum Basic dengan tambahan Ostematrix dan Alfalfa Complex. Baru-baru ini emak menghadiri temu janji pemeriksaan penyakit diabetes di klinik. Alhamdulillah, hasil pemeriksaan doktor, buah pinggang emak saya sudah berfungsi dengan normal kembali. Ya, penyakit diabetes menyebabkan buah pinggang emak saya berlubang. Dan tambahan, kini emak juga tidak lagi mengalami masalah sembelit dan period kembali teratur kerana Alfalfa Complex juga bertindak melembutkan najis dan juga penyah toksin dalam tubuh. 

Larangan Pengambilan Vitamin Untuk Penyakit Diabetes

1. Alfalfa Complex tidak disarankan diambil bersama Vita-Lea dan Vita-E kerana
    boleh mengganggu penyerapan vitamin E



2. Ostematrix tidak boleh diambil bersama Vita-lea kerana zat besi dalam Vita-Lea
    mengganggu penyerapan kalsium.



Jangan biarkan tanda-tanda diabetes berlarutan, dapatkan pemeriksaan doktor dan nikmati kehidupan yang lebih sihat dan pemakanan yang sihat.  Rawatan awal dapat mengurangkan gelaja penyakit diabetes yang lebih teruk sehingga memerlukan suntikan setiap hari dan luka-luka lambat sembuh sehingga menyebabkkan anggota tubuh perlu dipotong untuk menyelamatkan nyawa anda atau ahli keluarga yang mempunyai masalah diabetes. Jagalah kesihatan diri demi orang-orang tersayang.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.





Sharing Is Caring
Atiqah (ID Shaklee: 882854)
Atiqahaziz84@gmail.com
SMS: 012-5770682

34 comments:

Nurul Salina berkata... Reply Comment

hi.sila dtg ke blog sy utk keterangan lanjut berkenaan penyakit dabetes.tq.
http://drnurulyusof.blogspot.com

Hanni Hanafi berkata... Reply Comment

Salam..

Nice info.. Mohon share..

www.hanihanafi.blogspot.com

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

salam,adakah kaki kebas dan berasa sejuk termasuk simptom kencing manis?juga,otot di peha merasa seperti dcucuk..adakah ini tanda2 awal kencing manis?

Atiqah Aziz berkata... Reply Comment

Tanpa Nama..untuk pengesahan anda boleh buat pemeriksaan diklinik berhampiran.

aton berkata... Reply Comment

jika luka dicelah jari kaki lambat baik Dan berat bad an menu run adakah ITU punca penyakit diabetis.

Atiqah Aziz berkata... Reply Comment

Hi, Aton.. luka lambat baik dan berat badan menurun itu bukan punca diabetes sebaliknya tanda-tanda diabetes..anda dinasihatkan mendapatkan pemeriksaan lanjut di klinik berhampiran

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

hi tiqah....tgn sebelah kiri saya rasa kebas2. adakah tu tanda2 diabetes?

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

saya ingin tnye.saya kebelakangan ini kerap kencing di waktu mlm tp. kuantiti air kencingnya tak terlalu byk..sbb dlu saya pnah buat pemeriksaan dgn doktor dan doktor kata gula dlm air kencing saya agak tggi..tp dlu tak pula rase nak kencing malam2..aagaknye saye ad tnda kencing manis ke?

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Saya ada alternatif makanan tambahan (Food supliments)berkesan. Disamping menghasilkan pandapatan pasif dari seluruh dunia. Email kepada ruzzaman@yahoo.com

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Sy kuat skit diabetes ble ke sy sembuh

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

lau pada seluar dalam bersemut ,itu juga tanda diabetes gak

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Untuk kecukupan air dalm badan nk mkn yang mane ye

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Saya kudis tp dh kering.tp parut nya warna hitam.adakah sy kencing manis

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Sya ada kudis di tgn.tp sudah sembuh.cuma kudis tu meninggakn kesan parut hitam.

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

saya sudah 5 tahun mengidap kebas kedua kaki dan kedua tangan,pernah jumpa doktor....katanya saya mungkin mengidap kencing manis dan perlu membuat pemeriksaan darah...keputusannya saya tiada mengidap kencing manis......apakah saya betul-betul bebas dari klencing manis sedangkan saya masih kebas kedua kaki dan tangan ....sekian..

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

saya ada buat pmeriksaan di klinik slepas saya makan waktu tgahri dn dapati kptsn 8.6..dn sblh ptg dlm pkul 7 sy buat pmriksaan dklinik lain pulak dpti bacaan 4.8...adakah itu diabetis..

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

sy buat pmriksaan slpas mkn diklinik dpti bcaan 8.6 dn sblah petang sy buat pmriksaan smula diklinik brlainan pula dapati bacaan 4.8.adakah itu diabetis...

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Kulit tapak kaki sya jd seperti kematu..adakah ini tanda2 awal kencing manis?

Tanpa Nama berkata... Reply Comment

Info yang sangat berguna.
Penawar Kencing Manis

artkreatip berkata... Reply Comment

kebelakangan ni kaki sy kebas. duduk berlunjur pun blh kebas. adakah ni tanda kencing manis, sbb sblm ni sy mmg ade darah tinggi.

Norna Zarita berkata... Reply Comment

info y bagus.tqsm

naja berkata... Reply Comment

"Agak sukar untuk mengamalkan pemakanan seimbang dalam kehidupan seharian bagi mereka yang terlalu sibuk. Mana tidaknya, pergi kerja tersangkut di kesesakan jalanraya, begitu juga apabila pulang dari tempat kerja. Banyak perkara lain yang perlu difikirkan.

Amalkan yang berikut dalam pemakanan seharian

- Asparagus, Brokoli, Kacang Hijau, Bayam, Kobis, Kentang Manis, Daun Sup, Daun Basil, Taugeh, Bunga Kobis, Karot, Terung, Bawang Putih dan Merah, Timun, Salad, Labu.
- Limau nipis, Lemon, Avocado, Tembikai, Anggur, Kelapa Segar.
- Jus limau nipis, Air Masak Beralkali dan bertapis, Teh Hijau, Teh Herba, Susu Kambing, Soya tanpa gula
- Almond, Biji Labu, Biji Bijan, Biji Bunga Matahari
- Minyak Kelapa, Minyak Avocado, Minyak Zaitun, Evening Primerose Oil
- Barli Grass, Oat Grass, Alfalfa

Makanan di atas mampu mengawal tahap keasidan dalam badan. Asid yang terlalu tinggi dalam badan menyumbang kepada pelbagai penyakit kronik."

Bacaan tambahan : http://kuasaherba.blogspot.com/2015/08/simptom-kencing-manis.html

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@artkreatip:
sekiranya artkreatip risau dengan tanda-tanda yang anda hadapi, saya sarankan sebaiknya buat medical checkup. Melalui cara ini, anda boleh tahu tahap kesihatan anda termasuk paras glukosa dalam darah sekali.

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Jika tak berpuasa, dan sekadar buat pemeriksaan darah menggunakan glukometer, paling minimum jarak pemeriksaan dengan waktu makan adalah 1 jam.

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

jika anda risau sebaiknya buat medical checkup, full result akan keluar, dan jika paras glukosa dalam darah berada di tahap normal, beritahu doktor gejala-gejala yang anda rasai itu, doktor anda akan buat soal selidik dan pemeriksaan lanjut kalau perlu

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Mungkin paras glukosa anda semakin tinggi disebabkan anda tidak kawal cara hidup dan pemakanan anda.

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Dengan kawal cara hidup dan pemakanan yang sihat, perbaiki paras glukosa dengan perbaiki kesihatan pankreas, turunkan paras trigeliserida, LDL dan HDL insyaallah rintangan insulin akan menurun kepada paras normal

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Tak basuh seluar dalam elok-elok2 kot..hehe

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Untuk mudahkan anda, minum air putih segelas setiap setengah jam

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Biasanya luka bagi pesakit kencing manis ni, lambat sembuh, kalau orang normal, keruping luka biasanya kering, tetapi bagi pesakit kencing manis, kerupingnya warna kehitaman, lembik agak kedalam membentuk macam kawah sedikit dan seolah-olah masih ada air dibawah permukaan keruping tu

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Bagaimana dengan darah tinggi dan paras kolestrol anda?

Atiqah abd aziz berkata... Reply Comment

@Tanpa Nama:

Kematu bukan tanda-tanda diabetes, mungkin anda berdiri terlalu lama tak?

Ahin Greyson ll berkata... Reply Comment

Jari kaki sakit dan berwarna hitam adalah itu kencing manis? Tlg jwb

syuhada amir berkata... Reply Comment

Bnyk jgk petanda2 kencing manis nie...mmg perlu buat check up selalu kan utk tahu tahap gula dlm darah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry