Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Kontroversi Soya Membahayakan Kesihatan

Kontroversi Soya Membahayakan Kesihatan

Selama ini kita sangkakan soya ni sumber protein terbaik untuk kesihatan manusia. Tetapi sebenarnya berbahaya kepada kesihatan manusia.  Selama ini kita dimomokkan soya adalah makanan mudah, murah dan menyihatkan. 

Soya tinggi dengan kandungan B6 yang mana pengambilan yang terlalu banyak boleh menyebabkan gangguan kepada kesihatan. Soya mengandungi phytates yang menghalang penyerapan nutrien-nutrien oleh tubuh. Jadi antara punca masalah kekurangan nutrisi bagi sesetenagah orang.

Soya mengandungi isoflavones yang berfungsi sebagai phytoestrogen. Pyhtoestrogen mengganggu fungsi normal tubuh. Tindakan isoflavones dikatakan menyebabkan reseptor estrogen dalam tubuh manusia tidak stabil, kerana phytoestrogen boleh meninggikan pengeluaran hormon estrogen atau mengurangkan keupayaan hormon estrogen. 

Disebabkan itu, soya dikatakan mengganggu kitaran haid, menyebabkan masalah kesuburan wanita dan antara punca kanser payudara. Bagi lelaki pula soya dikatakan mengurangkan jumlah sperma, menyebabkan kemandulan lelaki dan juga mengurangkan kualiti air mani. Tetapi tiada bukti kukuh yang menyokong kenyataan tersebut setakat ini.

Soya juga dikatakan penyebab masalah tiroid, sembelit, menyebabkan peningkatan alergik, lesu dan mengantuk. Bagi bayi yang minum susu formula berasaskan soya apabila membesar menjadi lebih cepat baligh, pertumbuhan payudara yang cepat, dan juga menyebabkan masalah neurologi dan ADHD disebabkan kandungan mangan dalam soya yang tinggi.

Jadi disebabkan itu ramai yang mula takut nak makan soya. "Takut dah nak makan soya. Semua jenis produk soya saya tolak. Lepas-lepas baca pasal soya tu saya tak nak makan dah apa-apa sahaja produk soya. Tapi kicap makanlah sikit. Sikit je."

Tipikal asian. Bak kata iklan radio, "Tak de Kicap ...., Maka tak lengkaplah perkhemahan kita".

Tahukah anda, soya berasal dari asia timur tetapi pengeluar terbesarnya adalah negara US?

Tahukah anda, soya-soya yang anda nikmati hari ini telah disembur dengan racun herbisid Roundup, yang mampu mengubah genetik soya dan memberi kesan buruk kepada kesihatan?

Tahukah anda komposisi soya digunakan dalam banyak jenis produk-produk makanan di seluruh dunia? Tempe, tauhu, tau fu fa, air kacang soya, makanan ternakan, pembuatan biskut, minyak, coklat, perasa, susu formula untuk bayi, produk-produk minuman seperti coklat panas, taucu, miso, kicap, burger, roti dan banyak lagi produk-produk makanan yang kita kurang prihatin untuk ambil tahu ada mengandungi unsur-unsur soya. Sangat sukar untuk kita menemui produk makanan yang bebas soya. Contohnya Lecithin adalah sebahagian daripada unsur-unsur soya.

Tahukah soya itu beracun sekiranya dimakan mentah. Berkhasiat tetapi beracun. Umpama ubat homeophati. Ubat homeopati itu asalnya racun tetapi juga bertindak sebagai penawar. Cara untuk meneutralkan racun tersebut adalah dengan letak ubat tersebut di bawah lidah. Eh, dah masuk cerita lain pulak. Jadi, jika nak makan produk soya, ianya harus dimasak terlebih dahulu untuk mengeluarkan racun tersebut. 


Oleh itu adakah protein soya Shaklee juga berbahaya? 

Untuk pengetahuan anda, tiada mana-mana syarikat pun yang sanggup seperti Shaklee mengeluarkan 250 juta US Dollar setahun untuk ujikaji setiap produk keluarannya. Dan semua produknya tidak menggunakan haiwan sebagai uji kaji. Jadi setiap keputusan ujian adalah lebih tepat dan telus kerana menggunakan manusia sebagai ujikaji.

Produk Shaklee juga adalah 100% semulajadi. Bermula dari proses pemilihan biji benih, semaian, tuaian, pemprosesan dan pembungkusan semuanya 1oo semulajadi dan mesra alam. 

Penghasilan protein soya Shaklee dibuat dengan begitu berhati-hati. Soya tidak dibasuh menggunakan alkohol sebaliknya menggunakan air dan menggunakan suhu yang rendah supaya protein soya terpelihara dan tidak termusnah. Kemudian protein soya diproses menggunakan proses isolate yang memisahkan komponen-komponen soya untuk mendapatkan 90%-95% protein soya yang terbaik.  Selebihnya sebanyak 5%-10% adalah karbohidrat, rendah lemak, bebas kolsterol dan bebas laktosa. Khasiat ESP Shaklee hampir menyamai khasiat protein soya sebenar.

Ya benar, soya merupakan tumbuhan yang paling banyak mengandungi isoflavones. Walaupun pyhtoestrogen tumbuhan seperti soya bereaksi hampir sama seperti estrogen-mengaktifkan reseptor estrogen, tetapi ianya tidak sekuat estrogen yang berasaskan haiwan. Dan untuk pengetahuan anda, estrogen yang terkandung dalam badan manusia adalah 1000 kali ganda lebih kuat daripada pyhtoestrogen soya.

Isofalvones dalam soya sebenarnya memberi kesan bukan bersifat hormon kepada tubuh manusia. Isoflavones soya membantu mengawal pertumbuhan sel-sel tubuh, yang secara tidak langsung melindungi tubuh daripada beberapa jenis kanser. Soya juga merupakan sumber protein yang jauh lebih sihat untuk kesihatan jantung kerana bebas kolestrol dan rendah lemak.



PRODUK, SOYA, SHAKLEE, SOY, ENERGIZING, PROTIEN, SEMULAJADI,



Jadi kenapa dikatakan produk soya itu berbahaya kepada kesihatan?


Semua makanan yang dicipta Allah ada kebaikannya. Allah tidak menjadikan sesuatu itu sebagai sia-sia. Kebanyakan soya hari ini diubah-suai secara genetik supaya berbuah lebih cepat dan matang lebih cepat supaya boleh dituai hasilnya berkali-kali. Apabila diubahsuai genetiknya maka terdapat gen-gen soya yang dicipta oleh manusia tidak dapat diterima oleh tubuh yang mendatangkan keburukan kepada kesihatan. 

Tanaman soya ini disembur dengan racun herbisid Roundup untuk mengelakkan tanaman dirosakkan binatang. Racun ini kemudian meresap secara perlahan-lahan ke dalam kacang soya tersebut.  Kemudian kita katakan kita makan soya yang banyak khasiatnya, padahal kita turut makan racun juga!!


Jika benar soya menyebabkan pelbagai penyakit kepada manusia, kita lihat contoh ini.  Jepun merupakan negara yang paling banyak memakan produk berasaskan soya dan soya adalah makanan ruji mereka antaranya Miso, Natto, kicap soya, tauhu dan sebagainya. Mereka merupakan antara penduduk paling ramai yang panjang usia dan sihat. Mereka juga tidak mandul!

Apa-apa sahaja yang anda makan, ambillah secara bersederhana. Tak boleh terlebih makan dan boleh terkurang makan. Terlebih anda sakit, terkurang juga anda jatuh sakit.  Itulah asas untuk kekal sihat. 


Kajian Klinikal Shaklee Tentang Produk Protein

Effects of a High-Protein Supplement on Body weight and Blood Constituents of Overweight and Obese Individuals. Albanese, Wein, Carroll. Nutr Rep Int 1984;29:193-204.

Biological and Biochemical Evaluation of Commercial Podered Protein Products. Jenkis, Mitchell.

Nutrition Reports Inti. Sept 1981, Vol 24. NO. 3



1 comments:

Unknown berkata... Reply Comment

SHARING YG SANGAT BAGUS

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry