Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

TAK BOLEH MENYUSUKAN ANAK SELEPAS BERUMUR DUA TAHUN

Tak Boleh Menyusukan anak Selepas Berumur Dua Tahun

Benarkah selepas anak berusia dua tahun kita tidak boleh menyusukan anak lagi kerana membawa kemudaratan kepada anak. Seperti anak minum darah ibu, anak menjadi tidak cerdik, dan menjejaskan taap kesihatan anak?

Kita fahami ayat ini:


وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ 
“ Dan Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan”
Surah Al-Bakarah Ayat 233

Dalam Al quran tiada dinyatakan pun tak boleh menyusukan anak selepas usia dua tahun. Sebenarnya umur setahun dan ke atas susu ibu atau mana-mana jenis susu pun bukanlah keutamaan kanak-kanak kecil ini. Sebaliknya mereka memerlukan kepelbagaian sumber makanan yang lengkap mengikut usia mereka kerana susu ibu tidak lagi dapat menampung keperluan tumbesaran mereka. Walaubagaimanapun, bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan hendaklah menyusukan anak mereka sehingga dua tahun.


Banyak kelebihan bagi anak apabila anak menyusu badan (lihat sini). Dan banyak juga kelebihan bagi ibu apabila menyusukan anak (lihat sini).

Walaubagaimanapun, ibu harus mengambil pemakanan yang seimbang dan berkhasiat serta dapat menampung kalori yang diperlukan untuk menyusukan anak dan juga semasa sedang hamil. Kerana tubuh ibu mudah mengalami kekurangan zat dan juga mudah mendapat sakit sekiranya tidak menjaga pemakanan dan kesihatan kerana tubuh menyalurkan zat-zat makanan yang terdapat dalam tubuh kepada anak dan janin melalui susu ibu dan juga tali pusat bayi. Tubuh ibu kemudian ibarat gelas yang semakin kosong. 

Sekiranya perlu, anda digalakkan mengambil supplement tambahan untuk mengimbangi dan menutup lompong-lompong kosong yang ditinggalkan oleh zat-zat makanan yang anda ambil. Dapatkan nasihat doktor anda dahulu sebelum mengambil sebarang supplement dan juga ubat-ubatan.

Bagi yang menggemari supplement shaklee, antara supplement yang membantu anda memberi kecergasan, vitamin dan mineral tambahan serta membantu anda kekal sihat sepanjang mengandung. Antara supplement dalam set mengandung yang popular adalah seperti:

JIMAT, MURAH, BOLEH, BERPANTANG, MENYUSU, HAMIL, SET, COMBINE,


ESP - membantu menstabilkan paras gula dalam darah, menambah tenaga harian, menjadikan kulit ibu dan anak yang bakal dilahirkan bersih dan berseri, membantu menyediakan protein yang mencukupi sebagai penyediaan penghasilan susu yang berkualiti dan banyak.

Sustained Release Vita-C 500mg - meningkatkan kesihatan ibu dan anak. Membantu menguatkan rambut, kuku, gigi dan tulang ibu dan anak. Mencantikkan dan menganjalkan kulit.

B Complex - menyediakan asid folik untuk perkembangan otak bayi. B complex berperanan mengawal emosi ibu hamil dan meningkatkan kesihatan ibu dan anak. B complex menukarkan makanan menjadi tenaga dan mengurangkan kebarangkalian ibu mendapat diabetes semasa hamil. Tubuh yang kekurang B complex ketika hamil juga menyebabkan gejala morning sickness seperti loya menjadi lebih teruk

Vitalea - multivitamin yang lengkap dengan zat besi. Membantu mengekalkan dan menaikkan HB ibu hamil. Menambah kecergasan dan juga meningkatkan sistem imun.

Ostematrix - penting untuk ibu hamil. Mengelakkan kekejangan. Membantu persediaan susu ibu yang berkualiti dan meningkatkan pengeluaran susu ibu. Kalsium yang cukup membantu memudahkan proses kelahiran.

Omega Guard - Elok diambil saat kehamilan menjangkau trimester kedua kehamilan. Membantu menstabilkan tekanan darah ibu. Bagus untuk perkembangan IQ janin. Omega juga berperanan memudahkan proses kelahiran.

Kesemua vitamin dan supplement ini ibu boleh menyambung pengambilannya selepas kelahiran bayi. Set vitamin ini diambil dengan Zink Complex membantu ibu mempercepatkan proses penyembuhan luka, ibu cepat pulih dari proses bersalin yang memenatkan, ibu kekal cergas, kulit semakin cantik, rezeki susu badan melimpah ruah (dengan syarat mengamalkan Demand VS Supply) dan juga kesihatan si ibu berada pada tahap optimum dan mengawal emosi ibu agar sentiasa berada dalam keadaan tenang dan gembira.

Inilah juga set supplement shaklee yang saya ambil ketika mengandung, berpantang dan seterusnya menyusukan bayi dan anak yang sulung. Hasilnya memang mengaggumkan. Berbanding kelahiran anak yang pertama. Saya lebih tenang, sihat dan Alhamdulillah rezeki susu badan saya melimpah ruah hinggakan boleh dikongsi bersama-sama si kakak. 

Anak-anak saya juga sihat, cergas, aktif dan ceria. Tumbesaran dan berat mereka juga memberansangkan setiap bulan. Jadi fikir-fikirkanlah yang mana logik dan yang mana hanya alasan tidak mahu menyusukan bayi sendiri.



Nak cuba? SILA KLIK BUY NOW ^_^

SET NAIK BERAT BADAN ORANG DEWASA SHAKLEE


0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry