Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Home Remedies Penyakit HFMD Tanpa Guna Antibiotik

Home Remedies Penyakit HFMD Tanpa Guna Antibiotik

Bila anak anda dijangkiti penyakit kaki tangan dan mulut doktor tidak akan memberi antibiotik kepada anak anda kerana virus coxsackie akan menentang antibiotik tersebut. Sebaliknya doktor akan memberikan ubat demam dan juga ubat sapu kepada anak anda.

Penyakit kaki tangan dan mulut ini biasanya mengambil masa antara 3 hingga 7 hari untuk sembuh sendiri. Manakala semua parut-parut ruam melepuh akan hilang pada minggu kedua. Bergantung pada seseorang kanak-kanak itu juga.

Walaubagaimanapun, kita sebagai ibu bapa tak sampai hatikan nak biarkan anak sengsara dengan kegatalan, sakit tekak dan tak selesa disebabkan demam. Tak salah kita mencuba alternatif lain untuk mempercepatkan proses penyembuhan penyakit HFMD ini.


Cara Percepatkan Proses Penyembuhan Penyakit Kaki Tangan Dan Mulut Secara Semula Jadi

Air kelapa muda yang tidak dicampur dengan apa-apa bahan biasanya sangat berguna untuk merawat demam campak. Hal ini kerana air kelapa mengandungi antioksidan yang melawan virus dan radikal bebas.


Selain itu Chewable Vita-C Plus juga sangat membantu meninggikan sistem imun untuk melawan virus coxsackie. Selamat diambil walaupun sedang demam dengan suhu yang tinggi. Mengambil lebih vitamin C ketika demam mampu membantu mengawal dan menurunkan suhu demam. Demam akibat HFMD ini biasanya akan berlarutan hingga beberapa hari sehingga ruam bintik-bintik air dalam mulut pecah atau semua bintik-bintik air telah muncul pada tubuh anak.

Demam menandakan antibodi tubuh berjaya melawan dan mengawal virus tersebut. Oleh sebab itu kita sebagai ibu bapa tidak perlu panik, biar demam kebah secara semulajadi, yang penting kawal susu demam supaya tidak naik 38.0oC hingga 41.0oC. 

Vitamin C bersifat "water soluble", ambil lebih dos dari biasa (dapatkan nasihat SID) ketika sakit atau demam membantu sistem tubuh mempercepatkan proses penyembuhan. Selebihnya akan dibuang melalui perkumuhan. Chewable Vita-C Plus Shaklee adalah diasaskan dari 100% bahan semulajadi dan tidak menjejaskan sistem tubuh si kecil anda. 

Hanya pastikan anak menyusu atau minum air dan juga mendapat cecair sebanyak yang mungkin untuk mengeluarkan haba. Mandi dengan air suam bermula dari kaki hingga ke kepala dapat membantu liang-liang roma terbuka lebih luas dan lebih banyak haba panas badan dapat dikeluarkan. 

Minum banyak air juga sangat penting bagi kanak-kanak kerana mereka lebih mudah dehidrasi berbanding orang dewasa. Selain air kosong, susu formula atau susu badan, anda boleh berikan air jus buah-buahan juga. Jus buah-buahan sebenar juga mengandungi Vitamin C dan juga serat, bagus untuk anak anda disaat demam. 

Campurkan air kosong atau jus buahan-buahan yang anak sukai dengan sedikit Performance Drink untuk mengelakkan kehilangan bendalir dalam badan dan juga membekalkan tenaga segera untuk anak anda.

Berikan makanan yang mudah dihadam seperti bubur dan sup. Jadi anak anda juga mendapat cecair dari makanan juga. Sekiranya anak anda tiada selera untuk makan, berikan makanan dalam portion yang kecil tetapi kerap. Boleh berikan ais krim vanila untuk melegakan tonsil atau bintik-bintik melepuh dalam mulut anak anda

Tambahkan beberapa titis Basic H ke dalam air suam mandian anak. Selain membantu menurunkan suhu demam, Basic H juga membantu mengurangkan miang gatal-gatal disebabkan penyakit kaki tangan dan mulut ini. Selepas mandi legakan, lembapkan dan sejukkan kulit anak anda dengan sapuan Multipurpose Herbal Blend Cream ke seluruh tubuh anak anda termasuk bahagian "nappy changes", juga turut membantu mengawal suhu demam.

Testimoni, saya berikan Yaya gandaan Chewable Vita-C Plus ketika demam penyakit kaki, tangan dan mulut. Alhamdulillah, kali ni Yaya tak perlu lagi ditahan di wad lagi. Selera Yaya juga seperti biasa walaupun dia tidak boleh makan "portion" yang biasa sebab sakit mulut. Nasib baik, ais krim vanila membantu melegakan kesakitan akibat muncul bintik-bintik melepuh dalam mulutnya. Demamnya juga terkawal tidak lebih 38.0oC

Walaubagaimanapun, seeloknya ambil supplement Vitamin C sebagai "daily intake" untuk tingkatkan antibodi tubuh anak-anak, tambah dalam cuaca panas dan tidak menentu seperti sekarang. Jadi kurang risiko anak anda mudah jatuh sakit. Kalau jatuh sakit tidak seteruk atau selemah kanak-kanak yang lemah antibodinya. Walau sakit apapun bukan ambil masa sekelip mata untuk sembuh. Cegah sebelum rawat.



Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.




SID, ID, 882854, PENANG, SEBERANG, PERAI, UTARA, TENGAH,SELATAN, KEPALA, BATAS, SHAKLEE, BEBAS, JAYA,PERMATANG, PAUH, PERMATANG, SUNGAI, DUA, BULUH,BULOH, COD, PENGHANTARAN, PRODUK, VITAMIN, SUPPLEMENT

Pengedar Sah Shaklee: Atiqah Aziz | ID:882854
SMS / Whatsapp: 012-5770682
PM Facebook: Atiqah Aziz




0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry