Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Mudah Cara Tambah Berat Badan Bayi Dengan Susu Badan


Ada ibu menyusu yang runsing berat bayi tidak bertambah atau tidak naik banyak iaitu kurang dari 500gm selepas bayi berumur sekitar 4-5 bulan. Kadang-kadang berat badan bayi turun sehingga hampir atau di bawah garisan kuning dalam graf pertumbuhan bayi. Mereka juga keliru sama ada tanda-tanda yang ditunjukkan bayi sama ada bersedia untuk menerima makanan pepejal atau tak cukup susu.

Sebenarnya, berat badan bayi kurang ada kaitan dengan kualiti susu badan. Semasa dalam tempoh berpantang, tumpuan lebih kepada bayi yang baru dilahirkan. Tetapi selepas berpantang ibu kembali kepada rutin normal semula seperti kembali bekerja, menguruskan rumah tangga dan juga kembali menguruskan anak-anak yang lain.

Cukup, Susu, Badan, Ibu, Tambah, Kurang, Banyakkan, Tips, Naikkan, Naik, Berat, Bayi, Anak, Khasiat, Berkualiti


Cara Tambah Berat Badan Bayi

Pada peringkat ini, kebanyakkan kita mulai sibuk dan agak kelam-kabut untuk menyesuaikan tambahan tanggungjawab. Maka kita sebagai ibu menyusu mulai cenderung mengabaikan kepentingan pengambilan kalori makanan yang mencukupi dan juga kurang menitik beratkan kualiti khasiat makanan yang diambil seharian. Kita terlalu mengikut formula hanya makan banyak maka susu badan akan bertambah.


Tapi kita alpa peranan foremilk (susu awal) dan hindmilk (susu akhir) ketika menyusukan bayi. Ini yang menyebabkan masalah kurang berat badan bayi kebiasaannya.  Foremilk penting untuk menghilangkan haus bayi, manakala hindmilk pula penting untuk tumbesaran dan memberi rasa kenyang bayi. 

Ramai ibu yang cakap "saya makan banyak dah". Tetapi ibu-ibu yang makan banyak sahaja tidak memadai kerana makanan hari ini banyak khasiat yang telah hilang sedari proses memetik, penyimpanan, memasak dan penyediaan lagi. Tambahan pula menu makanan harian kita hari ini kurang seimbang. Kekurangan nutrisi menyebabkan susu badan cair dan menyebabkan anak tidak mendapat cukup susu.



Line, Kuning, Tumbesaran, Pertumbuhan, Graf, Klinik, Kesihatan, Nurse, Jururawat, Doktor, Marah, Anak, Kurang, Berat, Tak, Tidak, Naik, Bawah, Paras, Cara, Tips, Mahu, Mudah, Tambah, Bulan, Satu, Dua Tiga, Empat, Lima, Mahu, Menyusu, Minum, Susu, Badan, Ibu, Kerap, Sekejap,


Banyak makanan yang siap diproses juga seperti minuman segera mengatakan miuman itu berkhasiat dengan segala jenis vitamin dan mineral yang manusia perlukan. Tetapi kebanyakkannya adalah sintetik dan kurang diserap oleh sel-sel. Begitu juga dengan makanan tambahan yang kita ambil hari ini. Sebaiknya pilih yang 100% semulajadi. Fahami konsep semulajadi dan organik. Fahami nilai harga sesuatu jenis supplement.

Antara vitamin dan galian yang membantu memperbanyakkan susu badan dan menjadikan susu ibu lebih berkualiti serta pekat, kaya dengan lemak yang sangat penting untuk tambah berat badan bayi adalah Kalsium, Zat Besi, Iodin, Zink, folat, Vitamin A, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3 dan Vitamin E. Namun begitu kita harus berapa banyak dos harian yang diperlukan oleh seorang ibu menyusu. Jangan hanya makan banyak atau telan sahaja supplement tanpa aturan makan yang betul. 

Jadi cara tambah berat bayi adalah dengan menjaga nutrisi makanan harian, menjaga pengambilan kalori (setiap kali menyusu 500 kalori digunakan) dan juga cara menyusukan bayi dengan betul. Pastikan bayi anda telah mendapat hindmilk sebelum menamatkan penyusuan.

Sekiranya jarak waktu menyusu agak jauh seperti sehingga 3 jam dan payudara ibu agak padat. Maka, sebaiknya pam susu ibu terlebih dahulu untuk mengurangkan tekanan aliran susu ibu yang laju. Kerana ada bayi yang tidak menggemari pancutan susu yang terlalu laju. Juga untuk menyeimbangkan kuantiti foremilk dan hindmilk.

Trelalu mengikut jadual waktu menyusu ataupun tidak menyusukan bayi dengan kerap menyebabkan komposisi foremilk lebih banyak dari hindmilk. Maka bayi cepat kenyang dengan foremilk (lebih banyak air) dan berat bayi kurang disebabkan bayi seringkali mendapat foremilk sahaja.


Line, Kuning, Tumbesaran, Pertumbuhan, Graf, Klinik, Kesihatan, Nurse, Jururawat, Doktor, Marah, Anak, Kurang, Berat, Tak, Tidak, Naik, Bawah, Paras, Cara, Tips, Mahu, Mudah, Tambah, Bulan, Satu, Dua Tiga, Empat, Lima, Mahu, Menyusu, Minum, Susu, Badan, Ibu, Kerap, Sekejap,


Lihat, pemberian susu badan adalah bukan bersifat alami semata-mata. Dan disebabkan itu ibu yang mahu menyusukan anak perlu ada ilmu, sokongan dan juga latihan. Jangan cepat putus asa, teruskan menimba ilmu dan berlatihlah, dapatkan sokongan dari suami ataupun rakan-rakan sepenyusuan yang lain. Apalah gunanya kelebihan internet masa kini jika tidak diaplikasikan dengan sebaiknya.

Kesabaran kita menghadapi saat-saat yang agak melecehkan dan meletihkan ketika menyusukan anak mahupun menguruskan stok susu EBM terbayar, apabila melihat permata hati kita membesar dengan sihat, cergas, kuat dan pintar. Melihat gelagat si permata hati yang mencuit hati membuatkan kita.





SID, ID, 882854, PENANG, SEBERANG, PERAI, UTARA, TENGAH,SELATAN, KEPALA, BATAS, SHAKLEE, BEBAS, JAYA,PERMATANG, PAUH, PERMATANG, SUNGAI, DUA, BULUH,BULOH, COD, PENGHANTARAN, PRODUK, VITAMIN, SUPPLEMENT

Pengedar Sah Shaklee: Atiqah Aziz | ID:882854
SMS / Whatsapp: 012-5770682
PM Facebook: Atiqah Aziz

0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry