Followers - Pengikut

Jom Shopping LAZADA

Lazada Malaysia

Cara Cepatkan Pemulihan Demam Denggi

Cara Cepatkan Pemulihan Demam Denggi

Musim panas ni heboh tentang penyebaran penyakit demam denggi. Yang plaing serius adalah di Selangor. Kita kena waspada dan ambil berat mengenai bahaya demam denggi. Terbaru kata menteri kesihatan, Datuk Seri S Subramaniam;  Malaysia diancam virus denggi baru yang boleh merosakkan otak dan hati serta mengakibatkan kematian dalam masa yang singkat.

"Datuk Seri S. Subramaniam berkata, wabak itu kini ibarat pembunuh nombor satu negara memandangkan simptom serangan penyakit telah berubah berbanding sebelum ini. Simptom denggi sebelum ini hanya menunjukkan pendarahan dan bintik-bintik pada kulit pesakit.
Beliau berkata, sebanyak 54 kes kematian akibat denggi dilaporkan berlaku dalam tempoh 52 hari pertama pada tahun 2015 berbanding 25 kes dalam tempoh sama tahun lalu.
Jumlah itu menunjukkan peningkatan sebanyak 116 peratus.
“Wabak demam denggi ketika ini lebih kuat dan berat. Ia kini ibarat pembunuh nombor satu dan disifatkan sebagai wabak yang paling bahaya pernah dihadapi Malaysia kerana ia mampu merosakkan otak dan hati,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam."
Petikan Dari: Kosmo

Punca-punca Demam Denggi

  • Disebarkan oleh nyamuk Aedes melalui cara gigitan terutama pada waktu pagi dan petang
  • Virus akan masuk ke dalam tubuh badan dan menyebabkan kebocoran plasma darah dan pesakit akan kehilangan banyak air dalam badan
  • Seseorang yang mempunyai tahap imun yang rendah lebih mudah diserang virus denggi dan bacaan platlet darah akan menurun dengan cepat
  • Virus demam denggi akan merebak dalam badan dari hari ke tiga selepas digigit sehingga hari ke lima belas


Ketahui cara membantu pesakit cepat pulih dari penyakit demam denggi.


Antara Simptom Demam Denggi

- Lemah badan terasa lenguh-lenguh
- Hilang selera makan
- Badan sejuk menggigil
- Demam panas (40.0 oC - 41.0 oC) yang berterusan tiada tanda untuk turun 
- Muntah
- Cirit birit
- Tekanan darah rendah
- Ruam (akan muncul apabila keadaan pesakit semakin teruk)

Bagi kanak-kanak yang menghidap penyakit demam denggi, ruam akan lebih cepat kelihatan kerana tubuh kanak-kanak mengandungi lebih banyak air berbanding orang dewasa. Jika ada antara anak atau bayi anda yang demam dan keluar ruam segera bawa ke hospital untuk ujian darah.

Untuk pengetahuan, demam denggi tidak bermula dengan batuk dan selesema sebaliknya, simptom yang akan dapat dilihat adalah demam panas dan badan terasa lemah. Jadi perhatikan dengan sebaik-baiknya jika ada antara ahli keluarga yang tidak sihat.

Antara Simptom Virus Demam Denggi Yang Terbaru

Virus denggi akan mengakibatkan pesakit bengkak otak, atau pada tisu lapisan luar otak. Pesakit juga akan mengalami penat (kesukaran bernafas), sakit kepala dan lumpuh.



Lawan Virus Denggi Dari Terus Membahayakan Pesakit Melalui Pemakanan

Kita juga perlu menjaga pemakanan pesakit semasa dijangkiti virus denggi, ada antara makanan yang menambah kesan buruk kepada pesakit demam denggi
  • Elakkan makanan berlemak, berminyak, pedas dan masin, Makanan ini akan beri kesan pada platlet darah
  • Banyakkan pengambilan cecair, contohnya seperti makanan berkuah dan ringan seperti sup dan makanan-makanan yang mudah hadam seperti bubur.
  • Elakkan daging, makanan laut yang berlumpur seperti kerang-kerangan.
  • Amalkan sup ketam (rebus ketam bersama air sahaja). Dikatakan khsiat air rebusan dari cengkerang ketam membantu meneutralkan virus denggi
  • Ambil supplement vitamin C, kerana vitamin C dapat membantu menguatkan sel-sel darah merah.
  • Ambil minuman jus buah kerana tinggi vitamin C, serat dan air
  • Sekiranya ahli keluarga tidak mempunyai masalah kencing manis maka disarankan minun 3 liter air setiap hari


Produk Shaklee Yang Membantu Menangani Demam Denggi

Supplement semulajadi berguna dalam membantu meningkatkan antibodi tubuh untuk melawan penyakit demam denggi dengan lebih berkesan. Bebas dadah, lebih selamat untuk anak-anak dan sesuai untuk semua peringkat umur pesakit. Antaranya:

PERFORMANCE DRINK

Performance Drink membantu mengekalkan cecair dalam badan dengan lebih lama. Performance Drink Shaklee juga membantu mengurangkan kekerapan kekejangan akibat demam panas yang terlampau tinggi.

Performance Drink juga meningkatkan tenaga pesakit sebab ianya mengandungi karbohidrat ringkas dan karbohidrat kompleks yang membekalkan tenaga segera. 

Berbanding dengan minuman isotonik yang lain seperti 100 plus, minuman isotonik yang lain mengandungi tinggi gula, dan juga berkarbonat, yang tidak sesuai dengan semua peringkat umur dan kesihatan manusia. Performance drink bebas pewarna, perisa dan pengawet tiruan.


Nutriferon

Nutriferon membantu meningkatkan interferon dalam badan. Interferon bertindak memberi signal pada antibodi tubuh untuk melawan virus denggi. Juga mendorong lain-lain sel-sel imun membunuh virus yang masuk ke dalam badan.


Sustained Release Vita-C Plus

Sustained Release Vita-C Plus membantu penyerapan zat besi ke dalam sel darah merah. Vitamin C ini penting dalam memerangi virus denggi kerana vitamin C membantu tubuh menghalang virus daripada terus merebak. Sekaligus meningkatkan imunisasi seorang pesakit demam denggi kerana vitamin C mengandungi antioksida yang kuat.


ESP

Selepas pesakit pulih daripada penyakit demam denggi dan platlet darah pun dah meningkat, pesakit disarankan mengambil ESP untuk pulihkan tenaga yang hilang sebelum ini.

Sebaiknya cegah sebelum rawat lebih mudah daripada merawat. Ambil vitamin C sebagai supplement harian untuk meninggikan sistem imun badan di musim demam denggi menular serta  mengurangkan risiko untuk mudah dijangkiti penyakit-penyakit lain. Amalkan juga Performance Drink untuk mengekalkan kecukupan bendalir dalam badan.

Pastikan rumah dan di sekeliling kawasan luar rumah serta kawasan kejiranan tiada air bertakung, tiada sampah sarap untuk mengelakkan nyambuk bertelur dalam bekas air dari sisa-sisa sampah sarap.



SID, ID, 882854, PENANG, SEBERANG, PERAI, UTARA, TENGAH,SELATAN, KEPALA, BATAS, SHAKLEE, BEBAS, JAYA,PERMATANG, PAUH, PERMATANG, SUNGAI, DUA, BULUH,BULOH, COD, PENGHANTARAN, PRODUK, VITAMIN, SUPPLEMENT





Pengedar Sah Shaklee: Atiqah Aziz | ID:882854
SMS / Whatsapp: 012-5770682
PM Facebook: Atiqah Aziz


0 comments:

Lazada Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

New Entry